donderdag 23 november 2017

Boomklever in mijn tuin

Vandaag was ik blij verrast toen ik deze prachtige boomklever in mijn tuin zag. Ik had hem al eens ondersteboven tegen de grote den aan zien zitten in mijn tuin:


Maar nu kwam hij een bezoekje brengen aan mijn voedertafel. Wat leuk!
Maar vogels fotograferen valt nog niet mee. Vogels zijn erg beweeglijk en het scherpstellen is dan ook erg lastig. Deze foto's zijn nog niet echt heel fraai, maar oefening baart kunst. Ik heb ze genomen met mijn standaardlens op een statief.




Het opvallende, dikke en gedrongen lichaam ( 10-20 cm lang) en de kleur van het verenkleed zijn de belangrijkste kenmerken van de boomklever. De bovenkant en de bovenkop zijn blauwgrijs, de onderkant beige met roodbruine flanken, lichte wangen en keel, hij heeft een kort staartje en een brede zwarte streep bij zijn ogen. Hij heeft een sterke puntige snavel. Hij heeft korte krachtige poten met lange tenen en forse kromme nagels waardoor hij een goede grip heeft als hij klautert.
Bij het volwassen mannetje is de achterflank scherp begrensd oranjebruin en hierdoor is het al bij onvolwassen exemplaren mogelijk om het geslacht te bepalen.  Bij het volwassen vrouwtje is de achterflank minder scherp begrensd oranjebruin. Verder is zij identiek aan het mannetje.
De opvallende en helder klinkende roep is vaak de eerste aanwijzing van zijn aanwezigheid. Hij is erg actief. Vooral in het voorjaar zijn beide geslachten erg luidruchtig. De vlucht is golvend en snel.


Het voedsel bestaat voornamelijk uit insecten die de vogel zoekt door met de snavel in de boombast te hakken. Grote insecten worden met de snavel in stukjes geknipt. De boomklever klimt en daalt daarbij schoksgewijs langs de boomstam, zonder op zijn staart te steunen. Hij klimt als enigste Nederlandse vogel daarbij ook met de kop naar beneden. Behalve insecten worden vooral in de winter ook noten, zaden, graan en bessen gegeten. Harde noten zet hij tussen de boomschors vast en hamert ze dan van bovenaf stuk. In het najaar legt de boomklever een ruime wintervoorraad van zaden en noten aan. Hij is dol op pinda's die in onze tuinen worden aangeboden. Maar op de voedertafel  is hij nogal dominant en probeert andere vogels op een afstandje te houden.

Leuk dat ik dat nu weet: ik had inderdaad pelpinda's neergelegd die ik doormidden en open had gebroken, zodat hij ze er makkelijk uit kon halen, anders kost het hem te veel energie, maar toen die op waren zag ik hem niet meer.


De boomklever broedt van eind april tot juli in boomgaten of spechtengaten. 
Het nest van de boomklever wordt bijna altijd in een boomholte gebouwd. Hierbij maakt hij de grootte van de ingang precies op maat, te kleine openingen worden groter gehakt, terwijl te grote openingen gedeeltelijk dichtgemetseld worden met een mengsel van modder en speeksel. Dat ziet er dan ongeveer zo uit (plaatje internet):


Deze vogel dankt zijn naam aan het dichtpleisteren van de nestingang, al heeft het op en neer lopen tegen de boomstam misschien ook wel een rol gespeeld. Meestal is er één broedsel per jaar, heel soms twee. Gemiddeld bestaat het legsel uit 7 tot 9 eieren. De broedduur bedraagt ongeveer 2 weken. Waarschijnlijk broedt alleen het vrouwtje en wordt zij tijdens het broeden door het mannetje gevoerd. Beide vogels verzorgen de jongen. Deze vliegen na 24 dagen uit. Hun territorium is maar klen; meestal niet groter dan 1000 m². In een eenmaal gevestigd territorium blijven ze het hele jaar door en komen er alleen enigszins buiten in de winter, in een tijd van voedselschaarste. Buiten het broedseizoen zijn ze vaak in gezelschap van koolmezen: 


Wil je weten hoe hij klinkt, kijk dan hier:

https://www.youtube.com/watch?v=Ypt6tE7Dpmg&t=112s

En de koolmees klinkt zo:

https://www.youtube.com/watch?v=dcTjhR33vlc

Ik ga weer mooi pinda's op mijn voedertafel leggen, in de hoop dat hij nog eens terug komt, zodat ik nog mooiere foto's kan maken.
Het is een prachtig vogeltje...maar hij is razendsnel!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten